Gekke verjaardag, Queenstown en het diepe zuiden - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Juultjegaatopreiss - WaarBenJij.nu Gekke verjaardag, Queenstown en het diepe zuiden - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Juultjegaatopreiss - WaarBenJij.nu

Gekke verjaardag, Queenstown en het diepe zuiden

Blijf op de hoogte en volg

05 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Gek hoor, om je verjaardag aan de andere kant van de wereld te vieren. Ik hoopte het te kunnen vermijden dit jaar (vind deze leeftijd niks), maar helaas is dat niet helemaal gelukt. Deels mijn eigen schuld; ik heb op mijn allerliefst bij de buschauffeur gezeurd of hij een extra luxe hostelkamer voor mij kon regelen omdat ik jarig was (extra luxe betekent max 4 mensen, eigen badkamer en zowaar een waterkoker, jeeh!). Dat was gelukt, maar daardoor werd ik de 28e wel toegezongen door de hele bus. Om mij tegemoet te komen had de chauffeur gezegd dat ik 21 was geworden, wat iedereen geloofde! Vervolgens viel iedereen flauw toen ze mijn echte leeftijd hoorden, lijkt er op dat waar ik ook kom, iedereen mij altijd jonger schat. Maargoed, als ik 40 ben lach ik het laatste!
In het hostel werd ik weer toegezongen (in het middelpunt van de belangstelling staan is niet echt mijn hobby, verjaardag vieren ook niet ;)), toen ik 's avonds uitging een derde keer. In Nederland is het vreemd genoeg toch makkelijker om onder de radar te blijven!
Op mijn verjaardag zelf heb ik vooral gereisd, ben ik 2 x nat geregend (home sweet home) en heb ik weer zeehondjes gezien! Nu heb ik een foto kunnen maken waarop je zelfs snorharen ziet! Zeehonden zijn zo schattig! De zeehond op de foto was net z'n kop aan het poetsen (door de zeehond mis ik mijn beestjes wel erg!).

Als cadeau (aan mijzelf) heb ik een hiking (weer eentje!) gedaan op Frans Jozef, de hoogste gletsjer in Nieuw Zeeland. Je kan er alleen maar per helikopter op komen. Ik had nog nooit eerder in een helikopter gezeten, dus dat was al een beleving op zich (en een leuke, ik had ook de mazzel om voorin te zitten). De wandeling ging door blauwige grotten, over spelonken, door spleten en weet ik wat. Was wel erg indrukwekkend, ook met het zonnetje erbij! Het was wel weer een hele klim, en daardoor natuurlijk ook weer een daling... De dalingen zijn het ergst, dit op ijs doen maakt het er niet stabieler op, maar het was wel cool! En koud! Daarna nog een tijdje in een hot tub gezeten, dat was erg fijn.
'S avonds heb ik deelgenomen aan een pizza fest; all you can eat pizza met patat! Een beter verjaardagsmaal kon ik niet hebben! In het hostel woont een rode kat, dit is mijn nieuwe vriendje, hij is zo lief, volgt mij steeds en komt op schoot zitten. De kat is vast ingeseind door Coco en Puck!

Op het Zuidereiland heb ik kennisgemaakt met een ander aspect van de Nieuw Zeelandse fauna: de zandvlieg... Wat een rot insecten zijn dat. Ze zijn familie van de mug, maar zijn agressiever: ze bijten gewoon overdag terwijl je er naar kijkt en kunnen door leggings heen. Ik ben hier helaas ook een ultieme snack :(. Een dag geleden telde ik 28 bulten, maar ik heb er alweer een paar bij. Na Queenstown zouden de zandvliegen er niet meer zijn, en dat klopt gelukkig!

Onderweg naar Queenstown kwamen we langs het bekendste kettle meer (of mirror lake), lake Matheson. Op een heldere dag kun je een perfecte reflectie van mount Cook in het meer zien. Helaas was het bewolkt en kon ik de bergtoppen niet zien, maar het geeft een idee en is best bijzonder om te zien.
Queenstown is een mooie stad, is ook wel de 'actie capital' van nieuw Zeeland. Ik heb mijn skydive er al op zitten, nog een bungee jump doen gaat me iets te ver, ik heb al genoeg adrenaline gevoeld! Ik heb dus een dagje de stad verkend, mooi en leuke stadje (maar koud en winderig). Op een hoge berg kwamen we opeens oog in oog met 2 berg geiten, echt tof, ik was erg acrobatisch naar hen toe aan het sluipen om de ultieme foto te maken, maar helaas zorgde mijn rugzak (word zo moe van die rugzak) ervoor dat er een takje knapte, en renden ze weg. Maar wel heel tof om ze opeens zo van heel dichtbij te zien, meestal verstoppen ze zich.
Helaas had ik in Queenstown nog een zwak momentje; er zijn daar winkels (!), en ik vond een pyjama winkeltje met Disney pyjama's! Zo schattig. En ik zit opeens in de kou, dus dan moet je toch een warme pyjama hè. Eigenlijk is het best erg, maar ik word toch al 21 geschat dus het maakt niet meer uit.
Op mijn laatste avond in Queenstown had ik een reünie met mijn eerste reismaatje, heel gezellig! We hebben daar 'de Ferg Burger' gegeten, wat een begrip schijnt te zijn in Nieuw Zeeland en de beste hamburger ever. Dit restaurantje zit alleen maar in Queenstown en -eerlijk is eerlijk- het was een hele goede hamburger! Hij was mega groot en je kunt er alles op laten gooien wat je wilt. Voor voorlopig is dit mijn laatste junkfood-moment en contact met de beschaafde wereld.

Het eerste plaatsje in het diepe zuiden was Dunedin, een studentenstadje dat wat Schots aan doet. Hier is de steilste straat van het zuidelijke halfrond (er schijnt iemand te zijn overleden nadat die in een winkelkarretje naar beneden probeerde te rijden) en er was... een chocoladefabriek! En net van dat chocolademerk wat ik had bestempeld als het beste chocolademerk in Nieuw Zeeland; Cadburry. Je mocht daar gratis proeven van alles!
De komende dagen heb ik geen WiFi meer, dan ga ik naar Invarcargill, het meest zuidelijke plaatsje waar niet zoveel schijnt te zijn. Daarna de Milford sound, hier heb ik zoveel zin in en dat schijnt echt prachtig te zijn. Nu duimen voor goed weer en mooie foto's zodat ik dat ook aan jullie kan laten zien!
Tot over een week denk ik!

Ps. over 4 dagen ben ik in Christchurch, hopelijk is alles dan weer een beetje rustig daar! De 14e vlieg ik vanaf Christchurch naar Auckland; hopelijk is het vliegveld dan weer open (duim duim)

  • 05 Maart 2014 - 07:13

    Roger:

    brrr.. lekker koud daar beneden. Goed te horen dat je zoveel mooie dingen ziet. Laat maar horen wanneer je aankomt zodat ik je kan komen oppikken .. Veel plezier verder.

  • 05 Maart 2014 - 10:54

    Amber:

    Wat een goede verjaardag lief! En echt een feestmaal ;) pizza en patat... Goeie combi??
    En.. Welke Disneypyama heb je gekocht jonge dame? ;) haha! 21... Leuk toch!

    Have fun ( wifiloos... Dat is dan wel weer heeeel jammer voor ons!)
    X!!

  • 05 Maart 2014 - 12:28

    Kim:

    Dat zijn de betere verjaardagsmomenten, x3! Je hebt je iig goed jarig gevoeld :)
    Wat een (in)spannende activiteiten allemaal, straks wordt je nog imuun voor gevaar!
    Veel plezier op het laatste deel van je reis! Xjes

  • 06 Maart 2014 - 00:13

    Marloes Vd M:

    Leeuk leuk! Veel plezier nog even!!! Bij truudje alles z'n gangetje!

  • 07 Maart 2014 - 20:57

    Ton En Marie-José:

    Kijk nog ff naar de laatste reactie van Mm (Moeder maria) staat onder "aftellen", WIFI viel weg, dat gebeurt zelfs in NDL, haha en toen ging er ets mis met het plaatsen onder het juiste verslag -:(
    Wat ben je actief en doe je toch veel! Alleen je PSje was n btje kort door de bocht....hebben we wat gemist? Was er weer 'n aardbeving in Christchurch? Waarom zou 't vliegveld dicht zijn? We horen het wel.
    Geniet maar lekker door!!!

  • 12 Maart 2014 - 07:40

    Silvana:

    Hoi hoi, heel veel plezier op je laatste dagen!! Wat is het snel gegaan en wat heb je ontzettend veel beleefd!! Vanaf morgen nog even een paar dagen bijkomen in Auckland. En dan zie ik je zondagavond, hoe cool is dat!! Tot dan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Dunedin

Actief sinds 08 Jan. 2014
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 3841

Voorgaande reizen:

04 Februari 2014 - 18 Maart 2014

Mijn eerste verre reis

Landen bezocht: