Laatste dagen op het Zuidereiland - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Juultjegaatopreiss - WaarBenJij.nu Laatste dagen op het Zuidereiland - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Juultjegaatopreiss - WaarBenJij.nu

Laatste dagen op het Zuidereiland

Blijf op de hoogte en volg

13 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Nog maar een paar dagen te gaan, gek dat het bijna voorbij is, het is zo snel gegaan en ik heb zoveel gedaan!

In de Caitlands, een mooi natuurgebied in het zuidelijke puntje van het Zuidereiland, ben ik terecht gekomen op een strand waar veel zeeleeuwen aan land komen. We konden erg dichtbij komen en ik heb mooie foto's kunnen maken. Wat een grote beesten zijn dat! Super om deze dieren van zo dichtbij te hebben gezien. Ietsjes verderop vonden we een zeldzame pinguïn, de geel-ogige pinguïn. Leeft alleen in Nieuw Zeeland, en ging eens goed voor de foto's liggen.

Terug in Queenstown heb ik mijn laatste uberluxe Ferg burger genomen. Ik ben hier een hamburger, de zogenaamde 'sweet Julie' (uiteraard) en ik ben best lekker! ;)
Na Queenstown eindelijk de boottocht door Milford sound. Heel indrukwekkend al die bergen. Ik kon zien dat de tracking die ik had willen doen erg mooi geweest zou zijn. Gelukkig heb ik hem afgezegd, 3/4 van de busreizigers is ziek geworden door het vele stappen in combinatie met het temperatuurverschil (het is zo koud! Kouder dan in Nederland nu!). Helaas heb ik ook iets van hen opgepikt (grrr), dus mijn eerste actie in Christchurch was een neusspray scoren...

Christchurch is een droevige stad, de naweeën van de aardbeving zijn nog duidelijk in het straatbeeld aanwezig. Er staan veel kapotte / half ingestorte gebouwen (leeg), veel scheuren in straten enz. Drie dagen geleden was het hier ook nog eens noodweer en is een deel van de stad overstroomd (daarom waren bepaalde delen vd stad afgesloten) omdat er de ergste regenval en storm was in 100 jaar. Daarbij bleken goten, afvoerputten en riolen vol te zitten met stof en puin door de aardbeving en herstelwerkzaamheden. Sommige delen van de stad zijn 0,5-1 meter lager te komen liggen door de aardbeving, dus dan wil het wel met al dat water. Sneu voor de inwoners, het zit nog niet echt mee.
In Christchurch had ik een reünie met mijn eerste reis vriendinnetje, super gezellig en maakt het wel wat leuker om in de halve spookstad te zijn! Weer veel te veel gelopen (ik loop na 19 maart niet meer EN ik zal een aantal weken GEEN rugzakken meer dragen), onder andere naar de zogenaamd dichtstbijzijnde Domino's volgens onze GPS. Het was slechts 45 min. lopen, jammer dat het ding leeg bleek te staan toen we er aankwamen. Zo is het een beetje door heel Christchurch heen, bordjes dat dingen tijdelijk dichtzijn ivm de aardbeving, wat nu dus al zo'n drie jaar duurt. Na 2,5 dag ging Camilla weer naar huis (Denemarken) en ging ik voor het laatst met de bus mee naar Kaikoura, plaatsje aan de kust waar je kunt zwemmen met dolfijnen en walvissen/orka's kunt zien. Moeilijk kiezen uit beide opties, maar zwemmen met dolfijnen was mijn droom. Daarbij had ik van veel mensen gehoord dat Kaikoura de plek is om met dolfijnen te zwemmen, er zijn zo ontzettend veel dolfijnen dus erg grote kans van slagen. En het klopte!!! En het was zoooooo vet. Wel erg spannend ook, zwemmen in open zee met wilde dolfijnen, maar het was wederom erg bijzonder. Ik heb samen met een meisje een Go Pro gehuurd en we hebben als een gek onder water zitten filmen. Benieuwd naar het resultaat, helaas geen USB aansluiting op IPad. Ook had ik weer echt een lucky shot! Ben stiekem een beetje trots op een paar van mijn foto's. Heb een dolfijn geslagen met mijn flipper -hij zwom te vlak onder mij langs- daar voel ik me wel wat schuldig over... Er waren ook baby dolfijntjes bij. In tegenstelling tot Bay of Islands mag je hier dan wel het water in, het was een pak (roedel? zwerm? meute?) van 200 dolfijnen (!!!) dus dan is het ok. Echt te vet! Dolfijnen zijn alleen best snel verveeld, dus je moet je best doen om ze te entertainen. Ze houden erg van geluid, vooral van gepiep, dus iedereen maakte vreemde geluiden (best hilarisch) en was als een idioot rondjes aan het draaien. Het werkte wel, want de dolfijnen bleven om ons heen, en uiteindelijk heb ik 4 x met dolfijnen kunnen zwemmen!
Na het dolfijnengeweld nog een hiking gedaan naar een zeehonden kolonie, konden weer op 3 meter afstand komen. Helaas waren ze allemaal in coma en wilden ze niet poseren (ik wilde open oogjes), maar slapend ook lief.

Nu ben ik helemaal blut, dus het wordt wat dat betreft tijd om naar huis te gaan. Morgen ga ik proberen om naar Auckland te zijn, er komt alleen een tropische cycloon aan dus het is de vraag if het gaat lukken. Het gaat hier echt noodweer worden dus (blijkbaar, iedereen doet er zo gewichtig over! Brrrr. Ik leef gewoon nog even in ontkenning). In Auckland nog even shoppen en naar mijn familie, en dan zit het er op! Raar!
Dit is dus wellicht mijn laatste verhaaltje, dus thanks voor alle lieve berichtjes / mailtjes / appjes en tot relatief snel!

Xxxxx

(het verschil tussen zeeleeuwen / zeehonden zit hem in de grootte -zeeleeuwen zijn natuurlijk groter- en het feit dat zeeleeuwen op het strand liggen en zeehondjes bij/naast/op/onder rotsen liggen)

  • 13 Maart 2014 - 09:34

    Diana:

    Mooie foto's weer! En dat zwemmen met dolfijnen! Super gaaf! Geniet nog even en goede reis terug straks!

  • 13 Maart 2014 - 10:59

    Amber:

    Yes! Weer een verhaal!! Maar.. Je laatste alweer..! Wat gek! Time flies...
    Maar wat een geweldige dingen heb je weer gedaan! En hoe goed dat je eindelijk met dolfijnen hebt gezwommen!! Super cool!!!
    Geniet nog lekker van je laatste dagen ( sterkte met het noodweer....!) en tot gauw!!! :D
    Xxxx

  • 13 Maart 2014 - 13:47

    Anne:

    Jij maakt daar aan de andere kant van de wereld wel wat mee zeg! Hopelijk valt de storm mee..
    Wij zijn hier al volop de lente aan het vieren, het is gek genoeg al een tijdje prachtig weer!
    Snel bijkletsen als je terug bent. Geniet nog maar even van het prachtige Nieuw-Zeeland:-) xoxo

  • 14 Maart 2014 - 10:03

    Kim:

    Wat een fantastische belevenissen deze laatste week, nog zo lang mogelijk genieten van al het moois daar! Tot snel! Xjes

  • 14 Maart 2014 - 12:29

    Thea:

    Toch gezwommen met de dolfijnen! Lijkt me heel bizonder. Ik ben niet zo'n waterrat als jij dus zal wel niet gauw gebeuren.
    Lijkt me heel leuk dat je een naamkaartje achterlaat in N.Zeeland. Silvana en ik moeten
    natuurlijk de
    "sweet Julie" gaan uitproberen als die zo lekker is! Ben ook heel benieuwd naar de
    onderwater-film.
    Julie kom weer goed terug (onder de cycloon door) en tot gauw (wij vertrekken morgen pffffff..) Thea.

  • 16 Maart 2014 - 14:47

    Mamaha:

    lieve julie Wat een leuk verhaal , dat zal ik missen , maar dichter in de buurt is toch ook wel weer leuk.Inderdaad leuke foto's van je 'lievelingsdieren' toch de 'kou'' waard geweest! Je zult nu wel in Auckland zijn en hebt vermoedelijk thea en silvana ook al ontmoet! Nu Julie tot woensdag groetjes mm.

  • 16 Maart 2014 - 22:33

    Nienke:

    Leuk weer om te lezen allemaal! Zo bijzonder wat je allemaal ziet en meemaakt! Volgens mij heb je de reis van je leven, ik heb nu al zin in al je verhalen in het 'echt' (die jij vertelt tijdens het hardlopen, terwijl ik alleen maar luister;)). Daarover gesproken, ik ben vandaag voor het eerst zonder jou gegaan! Het was saaaaai... Wat dat betreft fijn dat je er weer bijna bent! Geniet er nog even goed van en alvast een goede reis! Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Christchurch

Actief sinds 08 Jan. 2014
Verslag gelezen: 895
Totaal aantal bezoekers 3827

Voorgaande reizen:

04 Februari 2014 - 18 Maart 2014

Mijn eerste verre reis

Landen bezocht: